maandag 24 april 2017

Op zoek naar... de vonk die overslaat #5

De serie ''Op zoek naar... de vonk die overslaat'' gaat over de liefde, daten en seks. Mijn ervaringen komen hierin samen met verhalen van anderen en enkele statistieken/onderzoeksuitkomsten. We zullen samen de verschillende stadia van het daten doorlopen. Thema's waar we in de liefde vaak tegenaanlopen worden onder de loep genomen. Kortom: ik deel mijn visie op liefde en daten met jullie op een soms serieuze, soms humoristische wijze. Uiteraard blijft iedereen die een bijdrage heeft  geleverd aan het ontstaan van deze serie (voornamelijk mijn dates) anoniem.  
-elke maandag een nieuwe aflevering-


Leeftijdsverschil


Toyboy

Toen mijn broer zijn huidige vriendinnetje voor het eerst mee naar huis bracht, was ik op zijn zachtst gezegd verbaasd. In de eerste plaats omdat ik hem altijd met een blond meisje voor ogen had gezien en er nu een Aziatische jongedame in onze huiskamer stond. In de tweede plaats omdat ik later hoorde dat zij ruim vier jaar ouder is dan mijn broer. Ze hadden elkaar leren kennen in de gym waar we destijds trainden. Een van de werknemers -wiens hobby het was om de vaste leden te plagen- kon het niet laten hem steevast haar toyboy te noemen. Dit terwijl het leeftijdsverschil hoogstwaarschijnlijk geen enkele opspraak had gemaakt wanneer deze andersom was geweest.

Sterker nog, volgens data van ''the 2014 Current Population Survey (CPS)'' is de man gemiddeld  2,3 jaar ouder, waarbij in 64% van de heteroseksuele koppels de man ouder is. Deze data zijn gebaseerd op de antwoorden van  31,075 ondervraagde koppels in de U.S. Uit een onderzoek van de Viva bleek dat in Nederland het gemiddelde leeftijdsverschil eveneens tussen de 3 en 5 jaar ligt. Bovendien is in 70% van de relaties de man ouder.

Wat zeggen de cijfers?

Okay, allemaal leuk en aardig, maar wat zegt het leeftijdsverschil tussen jou en je partner over de slagingskans van jullie relatie? Volgens een onderzoek aan de Emory University in Atlanta is de kans op een break-up groter naarmate het leeftijdsverschil groter is. Dit onderzoek werd gehouden onder 3000 ooit-getrouwde mensen in de U.S. Het ideale leeftijdsverschil tussen twee geliefden bleek alles tussen een maand en een jaar. De kans op een scheiding was voor hen slechts 3%. Koppels met een leeftijdsverschil van 5 jaar hadden 18% meer kans om te gaan scheiden, waar die cijfers omhoog sprongen naar 39% bij een 10-jaar leeftijdsverschil. Voor koppels met een leeftijdsverschil van 20 jaar bleken de cijfers weinig rooskleurig met een 95%-kans op een break-up.

Eigenlijk verbaast dit me niet. In de meest ideale situatie bevinden jij en je partner zich in dezelfde levensfase, zodat jullie samen een toekomst kunnen opbouwen. Hoe groter het leeftijdsverschil, des te meer lopen de levensfases uiteen. Dit levert uiteraard de nodige moeilijkheden op. Dat de een nog studeert en de ander al werkt is nog wel te overkomen, maar wat als jouw partner aan kinderen wilt beginnen, terwijl jij nog niets eens weet of je daar überhaupt ooit ''klaar voor'' gaat zijn? Zo had ik op mijn 18e ooit een date met een gast van mijn sportschool. Hij was 27. Voor mij was dit zeer aanwezige leeftijdsverschil nieuw en niet bepaald een succes meer vanaf het moment dat hij over kinderen begon. Eerst informeerde hij naar het verloop van mijn dagen. Een beschrijving van de dag van een middelbare scholier verder kwam hij tot de conclusie dat zijn leven er toch echt heel anders uitzag. Oh, en dat ik toch wel écht jong was. ''Joh'', was alles dat ik kon denken. Dat wist hij toch van te voren? Wat had hij dan verwacht? En toen moest het leukste gedeelte nog komen. Hij wilde namelijk binnen nu en een aantal jaar aan kinderen beginnen.Volgens mij heb ik hem alleen maar met een lege blik zitten aanstaren, want 1) ik was pas 18 en kinderen waren/zijn sowieso nog een vraagteken voor me en 2) daar begin je toch niet over op een eerste afspraakje?

Jongens? *Mannen

Toen ik dit verhaal enkele dagen later deelde met de eerder genoemde sportschoolmedewerker, zei hij dat ik maar blij moest zijn dat het niks geworden was. Toen hij opstond gaf hij me een troostend schouderklopje en net voor hij de ruimte verliet riep hij me toe dat ik maar een jongen van mijn eigen leeftijd moest uitzoeken.  ''Die kan je nog kneden en vormen. Daar heb je veel meer aan!'' Hoewel ik de meeste van zijn adviezen ter harte nam, heb ik deze links laten liggen. Misschien niet de beste tactiek, maar ik heb wel het excuus van een slecht voorbeeld. Mijn ouders schelen immers 16 jaar. Al heb ik nooit het idee gehad dat dit een rol heeft gespeeld in het stuklopen van hun relatie. Mijn moeder had overigens meer moeite met het verschil naarmate zij en mijn vader ouder werden. Ze was bang uiteindelijk alleen achter te blijven: een reële angst en zeker een nadeel van een groot leeftijdsverschil mocht de relatie in tegenstrijd met de cijfers toch lang stand houden.

Mijn beste vriendinnetje lijkt de hoop dat ik eens interesse toon in een jongen al te hebben opgegeven.


Haar reactie:

She does...

Voor we overgaan op mijn argumentatie waarom een oudere jongen het voor mij toch vaak wint van een leeftijdsgenoot, wil ik nog één irritatiepuntje aanstippen. Als ik met je date en je bent een beduidend aantal jaren ouder betekent het nog niet dat je alles beter weet. Ik kan opmerkingen als die hieronder prima hebben hoor, maar je hoeft me niet op alle vlakken van mijn leven van adviezen te gaan voorzien, want dan ben ik er heel snel klaar mee. Met andere woorden: een gelijkwaardige relatie is een voorwaarde. Dat brengt hij direct bij de reden waarom ik me sneller aangetrokken voel tot oudere dudes. Zeker voor mijn leeftijd heb ik veel zelfkennis en laat dit nou net iets waar het veel jongens van mijn leeftijd aan ontbreekt. Daar komt bij dat ik me doorgaans met net andere dingen bezig houdt en over andere dingen nadenk dan mijn leeftijdsgenoten. Of in ieder geval mijn mannelijke leeftijdsgenoten, want dat meiden eerder volwassen worden dan jongens is natuurlijk een feit.

 Ik zou mezelf niet zijn als ik er, desondanks het feit dat ik wel kon lachen om zijn opmerking, niet bijdehand op had gereageerd.






Ik zal niet ontkennen dat ik me ook fysiek meer aangetrokken voel tot mannen dan tot jongens. Misschien heeft dat te maken met een stukje onbereikbaarheid. Al blijkt dat meermaals een illusie, aangezien het algemeen bekend is dat veel mannen zichzelf bij voorkeur zien met een jongere vrouw. Voor mij heeft het als laatste te maken met een gevoel van veiligheid dat ik sneller ervaar bij een oudere vriend. En nee, ik heb geen daddy's issues. Dit is tegenwoordig een populaire term om mee te gaan gooien wanneer er ook maar de minste aanleiding toe is. Maar zelfs die is er niet, aangezien ik juist met mijn vader een bijzonder goede band heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten