maandag 27 maart 2017

Op zoek naar...de vonk die overslaat #2

De serie ''Op zoek naar... de vonk die overslaat'' gaat over de liefde, daten en seks. Mijn ervaringen komen hierin samen met verhalen van anderen en enkele statistieken/onderzoeksuitkomsten. We zullen samen de verschillende stadia van het daten doorlopen. Thema's waar we in de liefde vaak tegenaanlopen worden onder de loep genomen. Kortom: ik deel mijn visie op liefde en daten met jullie op een soms serieuze, soms humoristische wijze. Uiteraard blijft iedereen die een bijdrage heeft  geleverd aan het ontstaan van deze serie (voornamelijk mijn dates) anoniem.  
-elke maandag een nieuwe aflevering-


De eerste date - part I

Wij, wat, waar?

Mijn telefoon trilt en een seconde later trek ik het notificatieschermpje al omlaag om te checken van wie het appje is. Er verschijnt een glimlach op mijn gezicht als ik zie dat hij afkomstig is van die leuke tindermatch. We chatten nu een paar dagen over whatsapp en ik ben benieuwd geworden naar hem. Blijkbaar denkt hij hetzelfde, want op mijn beeldscherm lichten de woorden ''Zin om binnenkort te meeten?'' op. Ik wacht de voorgeschreven vijf minuten voor ik mijn antwoord typ, terwijl ik het liefst meteen een berichtje terug stuur. ''Ja, lijkt me leuk!'' Een paar minuten later volgt zijn reactie en is hij me voor met de vraag die ik altijd liever zelf stel: ''Wat wil je doen?''



Deze vraagt zegt namelijk nogal wat over de intenties van je date. Wanneer hij voorstelt bij hem thuis een filmpje te kijken, weet je hoe ver het is. Met een uitzondering daar gelaten, is een netflix&chill date een verkapte seksdate. Zoals ik in de vorige blog noemde blijkt toch nog 25% van de via Tinder tot stand gekomen vrijpartijen te eindigen in een serieuze relatie. Ik verbaasde me over dit percentage, dat hoger ligt dan ik onwetend geschat zou hebben. Desondanks zou ik zo'n date niet aanraden wanneer je serieuze intenties hebt, maar wanneer je instelling is 'we zien wel waar het schip strand', kun je gerust ingaan op een netflix&chill verzoek.

Ben ik aangenomen?

Wanneer het een date met serieuze intenties betreft, beland je meestal ergens in een cafeetje. Hoewel dit een goede manier is om een eerste indruk op te doen, kan zo'n date al snel eindigen in een geforceerd vraag- en antwoordspel. Als een bezetene proberen jullie beiden zoveel mogelijk over het leven van de ander te weten te komen. Onderwijl presenteer je jezelf en jou leven alsof je een product aan het verkopen bent. Of alsof je op sollicitatie bent. Het is dat je aan het einde van de date nog net niet vraagt: ''En, ben ik aangenomen?''

Natuurlijk kan het ook zijn dat jullie mega klikken en de tijd voorbij vliegt. Zo vond de eerste date met mijn ex destijds ook plaats in een eetcafé op de hof. We kenden elkaar via Tinder en hadden om acht uur 's avonds afgesproken bij de fontein op de Hof. Een paar uur later kwam een serveerster naar ons toe met de mededeling dat ze zo gingen sluiten. ''Hoelaat is het dan?'', vroeg mijn date. ''Één uur'', antwoordde zij. We hadden vijf uur zitten praten en waren voorlopig nog niet uitgepraat. Het was vrijdag 13 november 2015, de avond van de aanslagen in Parijs. Wij hadden niks door, terwijl we daar zaten, totaal verzonken in ons eigen wereldje.  

En toch ben ik groot voorstander van actieve dates. Als je bezig bent, leer je elkaar op een andere manier kennen. Ik zeg niet dat het één beter is dan het ander, maar wanneer je bezig bent, ben je minder zelfbewust. Je reageert sneller zoals je normaal zou doen, wanneer er geen druk is om ''leuk over te komen''. Bovendien hou ik van dates die niet standaard zijn. Wanneer mijn date met originele ideeën aan komt zetten, heeft hij al een plusje voor. Voornamelijk omdat creativiteit en out of the box denken eigenschappen zijn die me aantrekken. Het hoeft echt niet iets heel speciaals te zijn, maar gewoon weer eens wat anders. De avond dat ik voor het eerst ging stappen leerde ik een jongen kennen die me telkens verraste met leuke dates. We gingen samen pizza bakken, poulen, boulderen en wandelen in een mooie omgeving. Als ik niet was afgehaakt was hij vast met meer gekomen. Maar helaas, met enkel een juiste setting en een leuk koppie ben je er nog niet. Uiteraard is het de klik waar het om draait. Mocht die er zijn, dan is het bovendien nog maar de vraag wat voor klik en hoe deze zich manifesteert. Daarover volgende week meer...

1 opmerking:

  1. Goeie blog, ook met tips waar ik nog wat aan kan hebben ( grapje). Je bent ook discreet naar de dates die je had en dat is een tijd waar veel persoonlijke zaken open en ( vooral) bloot het net op worden geslingerd een verademing !

    BeantwoordenVerwijderen